KliMatklok vecka i Karlstad

Mat som gör gott för både barnen och klimatet är målet när Atria Foodservice och Karlstads kommun tillsammans anordnar en KliMatklok vecka. Inspiration är på plats för att prata med måltidschefen Alain Grenard och Håkan Emilsson, Atrias Inspiration & Training Manager.

För att öka medvetenheten kring god mat och hur den påverkar klimatet, har Atria Foodservice tillsammans med Karlstads kommun valt att bjuda ungdomar på fyra gymnasieskolor på en KliMatklok vecka. Dessförinnan har måltidschefen Alain Grenard fått sätta en meny utifrån sexton CO2e-beräknade recept ur Atrias receptbank.
Alain, hur kom ni fram till att ni ville ordna en KliMatklok vecka?
– Jag är intresserad av hur ett företag som ligger i framkant jobbar med klimatfrågor. Vi är ännu inte själva på den nivån att vi klimatberäknar varje rätt, men det är intressant att veta hur det kan se ut när man gör det. Sen är det viktigt att vi inte fastnar i vårt eget tänk – för mig är inte ”klimatsmart” samma sak som vegetariskt och vi får inte glömma det som finns vid sidan av vår vegetariska restaurang Green Room.
Vad har ni fått ut av samarbetet med Atria hittills?
– Inför veckan fick vi sexton CO2eberäknade recept ur Atrias receptbank, av dem valde jag ut fem olika rätter. Kockarna i köket känner igen en del av recepten men jag tror att den KliMatkloka veckan kan ge en annan dimension åt deras arbete. I stället för att bara läsa ett recept och se en bild, får de lära sig mer om historiken bakom de olika produkterna. Håkan kan också berätta hur Atria har tänkt sig att vi ska tillaga och servera dem på bästa sätt.

Håkan, vad har Atria fått ut av samarbetet med Karlstads kommun under den KliMatkloka veckan?
– En av fördelarna med att vara ute hos kunderna i deras verksamhet är att vi får direkt feedback från matgästerna och har en möjlighet att få svar på frågor och funderingar som hjälper oss att fortsätta arbetet med att utveckla klimatsmarta produkter och recept. Vi har under många år arbetat med beräkning av CO2-ekvivalenter i våra produktrecept och har nu också börjat ett samarbete med Carbon Cloud för att beräkna klimatpåverkan per portion som serveras. Det är ett spännande arbete, man ser hur olika produkter gör skillnad och det lär oss hur vi ska tänka när vi skriver förslag på recept åt kunderna. Med den bredd vi besitter i vår produktportfölj så har vi produkter för veckans alla dagar, oavsett vad som ska serveras. Det är också en stor fördel när vi till exempel sätter ihop en KliMatklok vecka.
Vad hoppas ni att det mer långsiktiga resultatet ska bli, Alain?
– Vi driver hela tiden vår matlagning mot det klimatsmarta och då vill vi hitta nya, bättre alternativ till de vanliga recepten. Under den KliMatsmarta veckan har vi till exempel kunnat byta ut vårt gamla korv stroganoff-recept mot ett nytt som är mer klimatsmart!

Klicka på receptnamnet för att kommat till de KliMatsmarta recepten