Årets Foodservicevara 2022 - Krispiga Ärtbites från Atria Foodservice

                                nominated-seal_black_on_transp.png

Krispiga Ärtbites nominerad till Årets Foodservicevara 2022

Branschpriset Årets Foodservicevara uppmärksammar framgångsrika lanseringar som bidragit till innovation och skapat värde för restaurang och storkök. I år kan Krispiga Ärtbites från Atria Foodservice bli vinnaren.

– Vi är otroligt stolta över våra Ärtbites som tagits fram för att bidra till en mer varierad och klimatsmart kost, säger Stina Leire, Marknadschef på Atria Foodservice. 

Sedan 2018 har branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund och Livsmedelsgrossisterna för Restaurang och Storkök delat ut priset Årets Foodservicevara i syfte att inspirera branschens aktörer till innovation och produktutveckling. I år har Atria Foodservice Krispiga Ärtbites nominerats, produkten som bevisar att det går att erbjuda en falafelliknade smakrik produkt med närproducerade råvaror.

Den svenska falafeln
Falafeln har blivit alltmer populär i Sverige och med det behovet av importerade kikärtor. Med Krispiga Ärtbites erbjuder Atria Foodservice nu en liknande produkt som i stället är tillverkad på gula ärtor från Jannelunds Gård och Slätte Gård i Västergötland. Produkten har både KRAV och EU-Ekologisk märkning.

– Utöver att produkten har ett lågt klimatavtryck, är näringsrik och lätt att tillaga innehåller den varken gluten, ägg, mjölk eller andra animaliska råvaror. Den är en del av vårt arbete att förespråka variation och skapa hållbara produkter med fokus på smak, som dessutom kan ätas av många, säger Stina Leire.

Vilken av de tre finalisterna som tar hem priset Årets Foodservicevara annonseras på Foodservice 22 i Stockholm den 10/11.